
ÎNFIINŢARE: noiembrie 1998
FONDATORI: Casa Municipală de Cultură Cluj-Napoca şi Asociaţia Culturală FEROVIARIA,
denumită din 2004, Asociaţia Culturală VOCI TRANSILVANE.
ARGUMENT:Municipiul Cluj-Napoca este centrul cultural-artistic al Transilvaniei, nucleul unei şcoli de dirijat coral, recunoscută în ţară şi în străinătate.
pr. Augustin Bena – profesor, compozitor şi dirijor,primul rector al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, a pus bazele învăţământului muzical românesc de rang universitar şi a înfiiţat a 21 de formaţii muzicale; el este patronul spiritualal primului eveniment festivalier coral pentru formaţii de amatori din Cluj-Napoca: Bienala de muzică AUGUSTIN BENA.
Se restituie conştiinţei artistice româneşti o personalitate de prim rang a culturii transilvane şi se creează la Cluj-Napoca oportunitatea de manifestare a formaţiilor artistice de amatori din municipiu, din ţară şi din străinătate
STATISTICĂ
la prima ediţie: 6 coruri cca. 265 participanţi şi aprox.450 spectatori.
la cea de-a doua ediţie: 14 coruri, peste 700 de participanţi, aprox.1000 de spectatori.
la cea de-a treia ediţie: 18 ansambluri, cca. 850 participanţi, peste 3.500 spectatori.
la cea de-a patra ediţie: 17 coruri, peste 900 participanţi şi aprox. 5.000 spectatori.
la cea de-a cincea ediţie: 9 coruri, peste 500 participanţi si aprox. 3.500 spectatori
la cea de-a şasea ediţie: 7 coruri, 400 participanţi, cca. 2.000 spectatori
la cea de-a şaptea ediţie: întreaga stagiune concertistică (24 concerte şi recitaluri) a Ansamblului Coral VOCI TRANSILVANE, formaţie corală fondată de Augustin Bena, a avut genericul Semicentenar Comemorativ A.BENA: 2 coruri şi 10 solişti; 75 participanţi, cca 2.500 spectatori
la cea de-a opta ediţie: 7 coruri, cca 250 participanţi, cca. 500 spectatori
la cea de-a noua ediţie: 8 coruri, cca 300 participanţi, cca. 600 spectatori
la cea de-a zecea ediţie – Aniversară: 6 coruri, cca 230 participanţi, cca. 800 spectatori
În primele 10 ediţii au fost interpretate 893 de lucrări muzicale – 63 din creaţia lui Augustin Bena, în interpretarea a 43 de formații, aprox. 2.300 participanţi, în prezenţa a peste 20.000 spectatori.

IDEEA:
Participând, într-o duminică din vara anului 1997, într-o biserică evanghelică din Berlin, la o liturghie ecumenică, la rugăciunea reunită a preoţilor: luteran, protestant, catolic şi ortodox, pentru pacea noastră şi a întregii lumi, am considerat că şi la noi acasă la Cluj se poate organiza un asemenea eveniment ecumenic.
Ca dirijor de cor am transpus acest dialog al toleranţei şi înţelegerii , al încrederii, sincerităţii şi al dragostei de aproapele tău, pe tărâmul muzical şi social al corului, în cadrul generos al Crăciunului: aşa a luat fiinţă Festivalul Coral CRĂCIUN ECUMENIC, Cluj –Napoca Asociaţia Culturală VOCI TRANSILVANE (fostă FEROVIARIA) şi Casa Municipală de Cultură Cluj- Napoca,au devenit firesc principalele organizatoare ale PRIMULUI festival coral ecumenic din România şi singurul de acest fel din lume.
STRUCTURA:
Adevărat atelier creştin clujean, în creuzetul căruia colindele şi cântările de Crăciun au devenit începând cu luna decembrie a anului 1997:
locul şi ocazia – de manifestare şi de întâlnire, de a cânta împreună şi de a se cunoaşte mai bine, pentru corurile reprezentând cele şase culte creştine tradiţionale din Cluj-Napoca: ortodox, romano-catolic, greco-catolic, reformat, unitarian şi luteran-evanghelic şi pentruun public ce reprezintă totodată şi structura multietnică a oraşului nostru: români, maghiari, germani şi nu numai. În fiecare an gazda Festivalului Ecumenic este,prin rotaţie, unul din cele 6 culte tradiţionale prezente la Cluj;
DINAMICA:
Dacă la prima ediţie -1997 au participat 6 coruri (210 corişti), la ediţia a cincea – 2001 au participat 17 formaţii corale (858 corişti),
În 1997 prima ediţie a fost marcată de un singur concert, iar în 2008 Agenda ediţiei a douăsprezecea cuprinde 24 concerte de-a lungul a 17 zile,
Publicul are posibilitatea, începând cu ediţia a IV-a, să devină la rîndu-i interpret, alăturându-se coriştilor, cântând: O, ce veste minunată, Trei păstori, Mennybol az angyal, Stille Nacht, Aleluia şi La mulţi ani, partituri corale puse la dispoziţia tuturor participanţilor, prin programele de sală, piese muzicale devenite un adevărat leit-motiv al festivalului.